PAINTING AND SCULPTURES NOTEBOOK

This notebook offers a glance over my inquietudes about the matter in question through painting and sculpturing. Here details, sketches, and signaling of some works are collected.
Either it is oil or plaster, each one registers the experience of the “doing” printing in its malleable density the intention of the moment. Through an uncertain process, the matter grasps itself in a circular gesture which repeats itself and knots. A tissue made of instants which suggest a narrative: a space or a volume, a landscape or a body.
In painting, the living presence of the gesture involves the glance and constructs a space in which rejoices. Just as a projection to the infinite, the color vibration generates a dynamic which evokes the presence of something only apprehensible there, in the inside of the painting.
In the sculpture, the mass searches for modeling when it tries to suggest a corporeal landscape in touch with the furniture. Despite of its static and almost lithic presence these unshaped bodies wait for taking shape sitting in a chair, just like those who wish for assuming and getting aware of their own posture. In a game of distances, of closeness and farness, of insinuations and visions this notebook suggests a way to get closer to the charming of the mass and color. A poetical fiction which makes visible the spiritual framework nature uses to connect us with.
Natalia Castañeda Arbelaez

Esta publicación contó con el apoyo de Fiduciaria Bancolombia

Nueveochenta arte contemporáneo.

 

Este cuaderno ofrece una mirada a mis inquietudes sobre la materia a través de la pintura y la escultura. Aquí, se recopilan detalles, bocetos y señalamientos de algunas obras.

Bien sea óleo o yeso, cada uno registra la experiencia del “hacer” imprimiendo en su densidad maleable la intención del momento. A través de un proceso incierto, la materia se afirma en un gesto circular que se repite y se anuda. Un tejido de instantes que sugiere una narrativa: un espacio o un volumen, un paisaje o un cuerpo.

En la pintura, la presencia viva del gesto envuelve la mirada y construye un espacio donde regocijarse. Como una proyección al infinito, la vibración del color genera una dinámica que evoca la presencia de algo sólo aprehensible allí, al interior de la pintura.

En la escultura, la masa, busca moldearse al intentar sugerir un paisaje corporal en contacto con el mobiliario. A pesar de su presencia estática y casi lítica, estos cuerpos informes esperan tomar forma sentados en una silla, como quien desea asumir y tomar conciencia de su postura.

En un juego de distancias, de cercanías y lejanías, de insinuaciones y visiones, este cuaderno sugiere un camino para acercarse al encanto de la materia y del color. Una ficción poética que hace visible el entramado espiritual con el que la naturaleza suele conectarnos.

Natalia Castañeda Arbelaez

Esta publicación contó con el apoyo de Fiduciaria Bancolombia

Nueveochenta arte contemporáneo.

 

Volver arriba